Vanaf deze week in de schappen van zevenhonderd winkels waaronder Albert Heijn en de Wereldwinkel: Seepje, de 100 procent duurzame dierproefvrije vegan handzeep uit de Himalaya.
Voor wie het nog niet wist: Seepje produceert natuurlijke wasmiddelen en werd in 2013 opgericht door ondernemers Jasper Gabriëlse en Melvin Loggies.
Gabriëlse en Loggies zagen op tv een Nepalese vrouw kleding wassen met een natuurlijke zeep, de schillen van de Sapindus Mukorossi, een boom die ook wel bekendstaat als de zeepnotenboom. Het idee voor Seepje was geboren: een wasmiddel op basis van natuurlijke grondstoffen.
De schillen van de vruchten van de Sapindus Mukorossi (Seepje noemt het zelf superschillen) gaan schuimen zodra ze in aanraking komen met water. En dat was dan ook meteen één van Seepjes eerste producten: schillen in een zakje voor in de wasmachine. Seepje produceert inmiddels ook een allesreiniger, afwasmiddel en de handzeep. En dat alles biologisch afbreekbaar én fairtrade.
Seepje verkoopt inmiddels producten bij meer dan 1.500 verkooppunten in Nederland, België en Duitsland. Dinsdag maakte de duurzame startup bekend voor een half miljoen euro aan groeigeld te hebben opgehaald bij DOEN Participaties, een investeerder in zogeheten impactbedrijven.
Overigens zijn DOEN en Seepje oude bekenden. In augustus vorig jaar nam DOEN Seepje al op in de portefeuille en zette een converteerbare lening om in aandelen. Daarmee kon Seepje zijn productassortiment uitbreiden.
Seepje groeit exponentieel
Uitbreiden naar het Verenigd Koninkrijk, Scandinavië en Frankrijk én de handzeep aan de man kan brengen. Business Insider vroeg mede-oprichter Gabriëlse of hij daar wakker van ligt.
“Totaal niet. We hebben veel leuke plannen: we gaan het buitenland veroveren, Duitsland verder intrekken. Daar verkopen we onze producten al bij de grootste bioketen en we zijn in gesprek met andere partijen. Over twee weken zitten in Engeland met een grote retailer aan tafel, we hebben een aantal mooie prospects. We hebben bewezen dat we in Nederland jaar op jaar hard kunnen groeien, dat gaan we in het buitenland nog een keer doen.”
De groeicijfers zijn inderdaad indrukwekkend. Afgelopen jaar zette Seepje 1,8 miljoen euro om en verkocht het bedrijf meer dan 500.000 producten, zo blijkt uit het jaarverslag over 2018. Een jaar eerder lag de omzet op een kleine 6 ton en verkocht Seepje iets meer dan 100.000 producten.
Gabriëlse is trots op de groeicijfers: “Dat is heel veel en komt mede door onze unieke marketing. We willen altijd met minimaal 50 procent groeien, dat staat ook voor volgend jaar weer op de agenda. We zitten trouwens gemiddeld boven die 50 procent. We hebben afgelopen jaar en dit jaar expres gefocust op de organisatie: interne processen, het team versterken, dat werk. Dat mocht ook wel, want het jaar ervoor groeiden we met 300 procent. Nu zijn we klaar voor vervolgstappen.”
Liever impact maken dan overgenomen te worden door Unilever
Dat klinkt heel spannend, heeft Seepje de ambitie om een soort Vegetarische Slager te worden? Is dat het droomscenario? En dan opgekocht worden door Unilever?
“Nee, zeer zeker niet", zegt Gabriëlse. "Ons droomscenario is het meest impactvolle en inspirerende was- en poetsmerk van Europa worden. Natuurlijk heeft schaal met die impact te maken, maar het gaat er ook om dat je per product impact maakt. Onze producten zijn voor 99 procent natuurlijk, en onze nieuwe handzeep is echt 100 procent duurzaam. Alleen op die manier komen we los van fossiele grondstoffen.”
Seepje heeft een missie en die ontstijgt de groei. Zo heeft Seepje niet alleen een case qua impact op het milieu, maar maakt het zich ook sterk op sociaal vlak.
In drie sociale werkplaatsen maken mensen met een beperking de producten klaar voor het schap, en ook in India en Nepal heeft Seepje een sociale missie: “We werken met boerengemeenschappen, met coöperaties en leveranciers die allemaal gecontroleerd worden door de World Fair Trade Organisation. Groei is belangrijk, maar het gaat ons ook om het incrementeel verbeteren om meer impact te maken per product.”
Seepje concurreert met Unilever en Procter & Gamble
En vanaf deze week in meer dan zevenhonderd winkels in Nederland, waaronder Albert Heijn. Moet je daarvoor eelt op je ellebogen hebben? “Wij concurreren in het schap met absolute grootmachten als Unilever en Procter & Gamble. Je moet dus een plan hebben om je daar als merk te manifesteren. Daar vindt immers veel geweld plaats met promoties en grote marketingbudgetten die wij niet hebben. Onze unieke marketing is dan ook hartstikke noodzakelijk vanwege de hoge toetredingsdrempel in deze categorie.”
Gabriëlse doelt onder meer op de online crowdsourcingcampagne waarmee fans van het merk kunnen meehelpen aan de verspreiding van het product en de visie: de komende dertig dagen tweeënhalf miljoen handen schoonwassen met een “seep-spot-pakket.”
Waar staat Seepje over vijf jaar? "Over vijf jaar wil ik dat we dat in Nederland het meest impactvolle en inspirerende poetsmerk zijn. En dat we in Europa goed op weg zijn en vaste grond onder de voeten hebben."
Lees meer:
- Boyan Slat wil met een soort kruimeldief ook plastic opruimen in rivieren
- Deze Nederlandse ondernemers maken designbakstenen van oude toiletpotten en dakpannen
- De Nederlandse startup Vibers krijgt €1 miljoen om met olifantsgras plastic en papier te vervangen
- Deze grote batterijen moeten de scheepvaart en bouw van diesel afhelpen